Actualiteiten rondom BIM en BIM Creators

Gaasperdammertunnel(visie)

De wereld van BIM is constant in beweging. De markt ziet hier steeds meer de voordelen van. Op onze blog delen we deze ontwikkelingen, onze ervaringen en ideeën rondom BIM en de BIM Creators.
“Kennis hebben is macht. Kennis delen is kracht!”


BIM Creators mocht onder begeleiding van Ed Brussé van Engie een kijkje nemen in de Gaasperdammertunnel, de ruim 3 kilometer lange landtunnel tussen knooppunt Holendrecht en de rivier de Gaasp. Medio oktober 2020 moet het verkeer erdoor rijden. De tunnel wordt gebouwd in opdracht van Rijkswaterstaat en is een onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Wij vinden het uiterst belangrijk dat onze medewerkers de sfeer van zo’n project niet alleen vanachter het beeldscherm beleven, maar ook in real life. Bovendien is het altijd prettig om als collega’s van elkaar te weten waar ieder zich mee bezighoudt. De bouw van de tunnel is namelijk deels te danken aan het modelleerwerk van BIM Creators.

Eigenschappen van de tunnel
Ed, die de Site-Engineering bij dit project verzorgt, kon ons alle ins en outs m.b.t. de tunnel vol enthousiasme overbrengen. De tunnel bestaat uit vijf verkeersbuizen; twee voor de parallelrijbanen me halverwege toe en afritten, twee voor de hoofdrijbanen en één voor de wisselbaan. De hoofd- en parallelrijbanen zijn volledig afgebouwd en voorzien van alle technische installaties. Denk hierbij aan ventilatoren, omroepinstallatie, cctv, verlichting, vluchtdeuren, hulppostkasten, snelheid onderschrijding (SOS) en hoogfrequent. Momenteel worden de laatste testen aan de installaties uitgevoerd. De wisselbaan wordt op dit moment afgebouwd. Binnenkort wordt gestart met de bouw van het dak. Dit gebeurt met behulp van een tafelbekisting, voor de snelheid doen ze dit op drie verschillende locaties tegelijkertijd.

Zowel aan de noord- als de zuidkant van de tunnel bevindt zich tussen de hoofdrijbaan en de parallelrijbaan een middeltunnelkanaal. Het middentunnelkanaal (MTK) bestaat uit de vluchtgang en de dienstgang. Ook de vlucht en dienstgang waren al volledig afgebouwd. In de vluchtgang zagen we het volgende: de blusleiding voor de voeding van de hulppostkasten, de omroepinstallatie, hoogfrequent, verlichting en de bebording voor vluchtwegindicatie. In de dienstgang zagen we kabelgoten met oa de 10kv kabel, de besturingskasten en de drukverschilmeting.

Dienstgebouw midden is het hoofdgebouw voor de installaties aangaande de tunnelbesturing.

Dienstgebouw midden was ook al afgebouwd en hier zagen we twee DRUPS-en (diesel rotary UPS system), besturingsruimtes en de lokale bedieningsruimte.

Wat hebben wij geleerd?
Laten we vooropstellen, menig volwassene rijdt regelmatig door een tunnel. Hierin ziet hij of zij alleen niet het fijne ervan. Er zitten namelijk een heleboel ideeën en gedachten achter. Zo vragen veel mensen zich bijvoorbeeld af waarom er grote panelen hangen bij de uitgang van de van de tunnel. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder niet verblind wordt door het zonlicht wanneer die de tunnel verlaat.

Daarnaast hebben zij een heel systeem bij calamiteiten. Op drie manieren wordt dan een melding gegeven aan de bestuurders in de tunnel. Ten eerste via een stralende coaxkabel, deze kan verbinding maken met je radio in de auto. Ten tweede via de speakers die zich in de tunnel bevinden. Tot slot, ook nog via de intercom. Indien er een noodmelding is gegeven door de operator, zijn de bestuurders verplicht de tunnel te verlaten via de nooduitgang. Er hangt bovendien bij elke nooduitgang een camera, waardoor de operator overzicht kan behouden.

Zo zijn er nog vele andere punten die ons zijn bijgebracht, wat het idee achter zo’n tunnel zo interessant maakt. Helaas, te veel om allemaal op te noemen.

Visie Ed
Ed heeft wel vaker in tunnelprojecten te hebben gezeten, maar dit is wel zijn eerste project met BIM. Niet alleen voor hem, maar ook voor vele anderen betrokkenen was het nog onbekend terrein. Hierdoor moest er eerst feeling gevonden worden. De manier van denken, interpreteren en werken met BIM veranderen namelijk. Zijn visie op BIM deelde hij daarom maar al te graag met ons. Ed was zeer te spreken over BIM en ziet hier grote voordelen in. Te denken valt aan inzicht/overzicht, kennisdeling, sneller opsporen van clashes en uiteindelijk tijdswinst. Toch zijn er volgens hem nog wel degelijk verbeterslagen te maken, en ziet hij dit project als leerproces voor toekomstige projecten met BIM. Deze verbeterslagen zijn volgens hem met name te halen in:

  • de afstemming tussen verschillende disciplines. Er moet voorkomen worden dat een discipline bepaalde beslissingen neemt zonder dit volledig af te stemmen met een andere discipline;
  • daarnaast moeten voornamelijk leveranciers niet blindelings vertrouwen op het model. Zij zouden vaker op locatie moeten komen en met betrokken partijen moeten overleggen, voordat ze iets een beslissen iets de produceren;
  • tot slot, kan het planningstechnisch nog stappen maken.

BIM is een handige tool voor het bouwproces, maar wil je dit proces zien slagen, dan zal je er toch echt met z’n allen tijd en moeite in moeten blijven stoppen. Dit gaat niet vanzelf. Zonder afstemming en samenwerking kom je nergens.

Wij willen Ed nogmaals enorm bedanken voor de wijze lessen die hij ons heeft bijgebracht. Het was bijzonder leuk en leerzaam! Ook nieuwsgierig naar het bouwproces van zo’n tunnel? Bekijk dan de timelapse van de Gaasperdammertunnel in de onderstaande link!

https://www.youtube.com/watch?v=0AAPbG-63CQ

 


Interessant voor jouw netwerk? Deel dit bericht op:


Samen sparren?

    Schrijf je hier in voor de BIM brief!

    In deze mail vind je een greep uit onze lopende projecten, een kijkje in de BIM keuken en natuurlijk een stukje kennisdeling. Onze slogan is niet voor niets: ''Strong by Collaboration''!

    Onze Partners

    Strong by Collaboration, één van onze krachten!
    BIM Creators werkt graag samen en dat doen wij onder andere met: